Er is dus een grote kans dat binnen uw organisatie mantelzorgers werken.
Zij zorgen onbetaald langdurig en/of intensief voor een chronische zieke, gehandicapte of hulpbehoevende naaste.
Mantelzorg hoort bij het leven maar soms kan de druk zo groot zijn dat de productiviteit en effectiviteit van uw medewerker daalt, waardoor het risico op uitval en grijs verzuim toeneemt.
Door verschillende factoren: vergrijzing
meer mensen met een chronische aandoening
grotere beroep op hulp uit het sociale netwerk en een
stijgende arbeidsparticipatie
zal het aantal werknemers met zorgtaken in de toekomst alleen maar toenemen.
U kunt als werkgever hier heel makkelijk op anticiperen door in eerste instantie mantelzorg bespreekbaar te maken.
Als mantelzorgmakelaar help ik u graag:
te inventariseren wie deze mantelzorgers zijn;
knelpunten en problemen zichtbaar maken
individuele ondersteuning aan de mantelzorger te bieden
(verlofregelingen bekend maken, maatwerkoplossingen aanbieden) en
te bemiddelen tussen u en uw werkende mantelzorger.
Concreet heeft u dan de eerste stappen richting een mantelzorgvriendelijke personeelsbeleid gezet en levert het u, als werkgever veel op.
Zo zal het uitval en verzuim beperkt zijn, de kwaliteit van uw werknemer gaat omhoog en u onderscheidt u als werkgever doordat u sociaal en maatschappelijk verantwoord bezig bent. Indien u de combinatie werk en mantelzorg goed mogelijk maakt voor uw werknemers kunt u in aanmerking komen voor de officiële
Erkenning "Wij werken mantelzorgvriendelijk"
Of u mantelzorger bent of zelf zorg nodig heeft, of u ondersteuning nodig heeft op het terrein van zorg, wonen, welzijn, werk of financiën of een vraag heeft over uw specifieke situatie, ik denk graag met u mee. U kunt uiteraard ook altijd gebruik maken van de andere contactmogelijkheden.